End of Empires – and their Afterlives: The Case of Late Pre-Hispanic and Early Colonial Peru

Vorträge

  • Datum: 11.12.2017
  • Uhrzeit: 18:00 - 20:00
  • Ort: Forschungskolleg Humanwissenschaften, Am Wingertsberg 4, 61348 Bad Homburg v.d.H.
End of Empires – and their Afterlives: The Case of Late Pre-Hispanic and Early Colonial Peru

Oft geht das Ende eines Imperiums mit dem Beginn eines neuen einher. Die spanische Eroberung Amerikas im 16. Jahrhundert brachte Unterdrückung, Vernichtung indigener Kulturen, das Aussterben großer Teile der Bevölkerung. Doch die neue Herrschaft baute auch auf alten Strukturen auf, nutzte diese, veränderte sich selbst. Alte und neue Herrschaft und auch Herrscher waren manchmal nicht ganz so leicht zu unterscheiden. Wie verhielt sich die neue Ordnung zur alten, überlebte das alte Imperium etwa im Fall der Inka in der Andenregion gerade in seiner Aneignung durch die Eroberer? Was bedeutete das für die neue Ordnung selbst? Wie ging man mit diesen Systemtransformationen um? Diese für die frühneuzeitliche Geschichte Hispanoamerikas, nicht zuletzt aber auch für ihre Rechtsgeschichte wichtigen Fragen sollen im Gespräch mit zwei Wissenschaftlern erörtert werden, die sich von historischer und archäologischer Seite mit den Phänomenen der Aneignung und Fortsetzung imperialer Strukturen durch die neuen Machthaber im Andenraum beschäftigt haben: Jeremy Mumford, Assistant Professor of History, Department of History, Brown University und Parker VanValkenburgh, Assistant Professor of Anthropology, Department of Anthropology, Brown University.

Jeremy Ravi Mumford

Incas, Habsburgs, and Close-Kin Marriage, 1558-1570

In 1558, in Spanish Peru, the Inca princess Cusi Huarcay married her brother, Sayri Thupa, with the blessing of the Catholic bishop of Cuzco, carrying the Inca tradition of sibling marriage into the colonial era. In 1570, King Philip V of Castile married his niece Anna of Austria, the daughter of his cousin and his sister. Each marriage reflected a royal practice of close-kin marriage forbidden to ordinary people, in Peru just as in Europe. Anthropologists have traditionally seen royal incest as a strategy by which kings and queens sacralize themselves through breaking the most intimate and dangerous of laws. The Spanish destruction of the Inca state, Tahuantinsuyu, inserted Inca imperial ritual into a Spanish, Catholic framework.

 

Parker VanValkenburgh

Building Indios: a Genealogy of Landscape and Political Subjectivity in the Zaña Valley, Peru, 12th-18th centuries CE

In this talk, I explore the legacies of the Spanish forced resettlement of indigenous peoples in colonial Peru (reducción) – focusing in particular on communities in the Zaña valley. I begin by examining how indigenous litigants engaged with colonial institutions to contest the terms of their resettlement, and I analyze archaeological data to examine the transformation of indigenous lifeways in the wake of reduccion. I then turn my attention to the long-term consequences of resettlement in the 17th and 18th centuries, focusing in particular on the unanticipated consequences of environmental and social change. Ultimately, I argue that the process through which indigenous peoples contested settlement during the 16th, 17th, and 18th centuries produced creative "friction" (Tsing 2005) through which Spanish imperial legal institutions gained grip in this frontier region.


Bild: Peru, © Otto Danwerth

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